Zombie – Nattens Terror (Aka Le notti del terrore/Burial Ground/Zombie 3)

0
Postet 24. oktober 2010 af i

Info

 
 
 
 

En flok unge yuppier tager til et stort, flot “mansion” i den italienske natur. Der er masser af plads, stor flot grund og gamle grave på kirkegården tilhørende grunden. De er inviteret af professor Ayres, der har opdaget noget enestående i en gammel underjordisk krypt, fyldt med gamle grave – og levende døde, der dræber […]

Rating

Bedømmelse
 
 
 
 
 

/ 5

af Kristian Mølgaard
Hele artiklen

En flok unge yuppier tager til et stort, flot “mansion” i den italienske natur. Der er masser af plads, stor flot grund og gamle grave på kirkegården tilhørende grunden. De er inviteret af professor Ayres, der har opdaget noget enestående i en gammel underjordisk krypt, fyldt med gamle grave – og levende døde, der dræber den gamle professor.
Sådan starter filmen, een af de gamle kultfilm, udgivet af AWE på DVD. En film som ellers kan være nærmest umulig at opdrive mere.
Med starten af filmen følger intro-teksten, som viser den smukke vej til slottet, ledsaget af en skøn 70’er musik, som, hvis man ikke vidste andet, kunne få en til at tro man havde sat en gammel fransk-italiensk krimi på. Se, allerede her er det klart, at det er en kultfilm der snurrer på DVD-afspilleren. Herligt!
Snart finder de inviterede gæster ud af, at ikke alt er som det skal være, idet de levende døde hurtigt befinder sig overalt på grunden. 
Zombier fra amerikanske film (som f.eks. Romero’s DEAD-trilogi) er ganske anderledes end de italienske, som, efter undertegnedes mening, er de mest vellykkede i gangart, sminke og tankegang for hvordan en zombie skal se ud. Gino De Rossi er manden bag den afdøde Lucio Fulci’s zombie-make-up-effekter og han er også geniet bag de levende døde i denne film. Og heldigvis, for de ER vellykkede. De amerikanske zombier ligner nærmest pigerne fra MODELS på TV4 sammenlignet med de italienske, som er dækket af beskidt jord, levende maddiker og uglet hårrester. Tilmed bevæger de sig langsomt og rent kameramæssigt dvæles der ofte ved de makabre nærbilleder noget sådant kan gi’ ! Igen: herligt!
Skuespillet er i en kasse for sig selv for sædvanen tro, er det ikke toppræstationer man skal lede efter. Den sære Peter Bark spiller en irriterende søn, og hvis du leder efter en film, hvor moderen får brystet bidt af en sin søn, så jo: det er denne, så stop bare med at lede. Her er filmen.
I italienske zombiefilm er zombierne langsomme, og sjovt nok gør det ikke livet lettere for de levende. For zombierne må besidde enorme kræfter, siden man ikke bare får benene på nakken og forsinder. Det er i film som disse, at skuespillerne bare skriger om hjælp, mens de langsomt ser en zombie nærme sig, ser en le nærme sig nakken på een, føler de rådnende hænder tage fat om struben…men hvad gør det? Dette er italiensk zombiesjasker. Der skal ikke være logik eller fantastisk skuespil. Det skal være som Lucio Fulci gjorde det i ZOMBI 2/Ræslernes Grønne Ø (1979) og til dels som det bliver gjort i denne.
Effekterne er okay for tiden og budgettet,Andrea Bianchi er en gudsbenådet instruktør, med sans for splatter i tidens ånd og zombierne er mere realistiske (ofte) end nogensinde. Flot lavet og godt tænkt. En film lavet med hjertet og uden omtanke for, at der bliver brugt masser af soft porn (som ellers ikke hører hjemme i en zombiefilm, efter min mening) i en tid, hvor det var tilladt at overgå alle grænser og gøre hvad der passede een i filmverdenen i Italien.
På tide, at filmen kommer i en ordentlig indpakning på DVD – tilmed er der på skiven trailers og et interessant booklet, der fortæller spændende anekdoter og rygter om filmen.
Tøv nu ikke – anskaf dig denne ægte klassiker indenfor kult-splatter. Nu!
 
KM
 
]]>


Om skribenten

Kristian Mølgaard

Ansvarshavende redaktør og stifter.

Ingen kommentarer



Skriv den første kommentar!


Skriv et svar


(krævet)


Show Buttons
Hide Buttons