OVER KANTEN

0
Postet 3. august 2012 af i Thriller

Info

Genre:
 
Instruktør:
 
Skuespillere: , ,
 
Distributør:
 
Spilletid: 95 min.
 
Udgivet: Danmark 2012
 

:

Flot fotografering, Jonathan Spang gør det godt
 

:

Total utroværdigt miljø og plot.
 

En dansk thriller er altid interessant. For nogle gange bliver man sandelig positivt overrasket, andre gange er det ikke lige tilfældet. OVER KANTEN indledes ellers godt. Det unge par David og Freja (Jonathan Spang og Christiane Schaumburg-Müller) har købt et flot og idylisk stråtækt hus på landet, lige ned til vandet og tæt ved Møns […]

Rating

Bedømmelse
 
 
 
 
 

1/ 5

af Kristian Mølgaard
Hele artiklen

En dansk thriller er altid interessant. For nogle gange bliver man sandelig positivt overrasket, andre gange er det ikke lige tilfældet.


OVER KANTEN indledes ellers godt. Det unge par David og Freja (Jonathan Spang og Christiane Schaumburg-Müller) har købt et flot og idylisk stråtækt hus på landet, lige ned til vandet og tæt ved Møns Klint. Alt tegner godt, de skal giftes og have børn, David har et godt job som spilprogrammør i København og der er intet der kan gå galt.

Og så alligevel. Huset viser sig at være gennemtærert af fugt og en istandsættelse vil koste en hel del. Lige indtil den charmerende håndværker Roar (Alexandre Willaume) dukker op. Han kan gøre det billigt mod at bo i deres skur.

Møns Klint er lige i nærheden og her overværer det unge par et grufuldt selvmord – men noget tyder på at det måske mere var et mord. Eller hvad?

Filmen har en flot fotografering, især starten tegner lovende mht. kvalitet. Flot filmet og god underlægningsmusik, der giver den helt rigtige thriller-stemning.

Men holder det? Nej! Lad mig slå fast, at det gør det ikke.

Ser man filmen som en naiv tilskuer, der ikke forholder sig kritisk, ja, så er filmen et hit. Ser man filmen, fordi man gerne vil tro på det der sker, tro på miljøet og plottet, så hænger det slet, slet ikke sammen. Roar flytter ind og det gør naturligvis David jaloux, at hans kæreste/kommende kone, skal tilbringe dagen med den smilende håndværker. Og David begynder efterhånden at se syner og få mærkelige tanker. En mystisk kvinde, der hænger sammen med selvmordet, spøger også – altså, ikke i den forstand, men i kulissen.

Filmen KUNNE være et hit, for selvom skuespillet til tider er alt for dilletant-agtigt, så spiller især Jonathan Spang rigtig godt og det forstyrrer faktisk ikke, at han egentlig er en ægte morsom stand-up’per.

Men, men, men….filmen svømmer i et hav af fejl, der tvinger tilskueren til at stoppe op, trykke pause og lige slå hånden i sofaen over, hvad filmskaberne da tror om seerene. Tror de folk er dumme?

Når et miljø skal virke ægte, skal handlingerne og personerne virke ægte, eller falder illusionen fra hinanden og man mindes om, at det er film og at det hele er iscenesat – endda uden at instruktør Laurits Munch-Petersen har gidet at gøre sig den umage, at holde fast i ganske enkle ting, der gør et miljø troværdigt. Lad mig endelig komme med et par eksempler: Jeg har intet imod at se Søren Hauch-Fausbøll i dansk film, men som politimand i en thriller? Og at politiet skal afhente Roar til afhøring og vælger at tage politihundne med ind i huset – med et blåt reb som snor? At en politihund sidder på bagsædet i patruljebilen? Og hvad gør man, når man efter få dage finder ud af, at ens nyerhvervede hus er fyldt med fugt, mangler og utallige K3’ere? Man går vel til sin forsikring, bank, ejendomsmægler…Men her vælger de bare at få indhentet tilbud fra håndværkere. En ukendt håndværker dukker op og opfører sig sært og de inviterer ham til at bo i skuret?? Byen har en købmand som man havde i 30’erne, inkl. klokke i døren og kittel? Og hvad sker der lige for de computerspil, som David udvikler? Er de selvtænkende…?

Nej, det er simpelthen et faktum, at man som tilskuer ikke kan lade være med at undre sig og irritere over de mange fejl og mangler og føle, at Laurits Munch-Petersen fordummer een, når han ikke gider kave et ordentligt univers.

Selve manuskriptet er sådan set godt nok, men det er så forudsigeligt og set før i andre film i forskellige sammenhænge.Martin Scorsese har vist haft stor indflydelse. Og “SHUTTER ISLAND” ligeså. I det hele taget er det hele meget amerikansk-inspireret, hvilket ikke behøver være en ulempe. Her holder det bare ikke. For naivt plot, sådan er virkeligheden ikke.

Men helt dårligt er det nu heller ikke, trods min kritik. For naturen er flot, fotograferingen er stadig genial og underlægningensmusikken er til tider rigtig godt tilpasset.

Men det ændrer ikke ved, at der er alt for mange faktuelle fejl, der flytter ens fokus fra at se på handlingen.

Men dejligt at se Anne-Louise Hassing i en lille rolle!!

Og derudover er slutningen tilpas underligt, så det kan afgive en enkelt stjerne.  Filmen får ihvertfald ikke undertegnede ud over kanten af sofaen!

 

KM


Om skribenten

Kristian Mølgaard

Ansvarshavende redaktør og stifter.

Ingen kommentarer



Skriv den første kommentar!


Skriv et svar


(krævet)