Out of the dark

Postet 30. august 2015 af i Ghost

Info

Genre: ,
 
 
 
Distributør:
 
Spilletid: 92 min.
 
Udgivet: USA/Colombia/Spanien 2014
 

:

Godt skuespil
 

:

Klichefyldt og forudsigelig
 

Spøgelsesfilm er aldrig noget undertegnede siger nej til – blot der er tale om kvalitet og seriøse gys.   Vi følger her Sarah og Paul, der er flyttet til Colombia, hvor historien foregår. Sarah er blever direktør i hendes far firma og skal overtage posten. Med sig har de datteren Hannah og de flytter ind […]

Rating

Bedømmelse
 
 
 
 
 

2.5/ 5

af Kristian Mølgaard
Hele artiklen

Outofhtedark1Spøgelsesfilm er aldrig noget undertegnede siger nej til – blot der er tale om kvalitet og seriøse gys.

 

Vi følger her Sarah og Paul, der er flyttet til Colombia, hvor historien foregår. Sarah er blever direktør i hendes far firma og skal overtage posten. Med sig har de datteren Hannah og de flytter ind i et stort hus, hvor der for år tilbage skete noget frygteligt. Det varer ikke længe efter de er kommet på plads, før det begynder at være sært og mystisk. Hannah ender med at forsvinde, bortført af noget sære små børn i forklædning. For 20 år siden forsvandt en gruppe børn på grund af forurening fra den nærliggende papirfabrik og dennes brug af kviksølv. Alt det samtidig med vi hører historien om årsagen til den årlige mindehøjtidelighed i den lille by, da der for 500 år siden blev afbrændt et tempel, hvori en masse børn blev holdt som gidsler.

Man kan altså foranlediges til at tro, at det er 500 år gamle børne-spøgelser vi har med at gøre. Det er det dog ikke.Outofhtedark

Spøgelsesfilm der har børn med er som regel altid indeholdende seriøse gys – de uskyldige der bliver inddraget i noget uforståeligt, er noget der påvirker. Men spøgelsesfilm med børn kan ofte også ende med at blive for søgte. Og film af denne slags, hvor genfærdene vises som fysiske personer, har for mig altid virket som det modsatte. Uanset uhyggelig makeup. Og det er vel det der kendetegner filmens svage side. Hvorfor skal vi se de små børn, der er genfærd, som fysiske skikkelser? Det giver seerne mulighed for at dreje fokus fra det overnaturlige væk. Og det er en skam. Det er helt sikkert hensigten fra instruktørens side, men jeg synes ikke det fungerer.

Historien er meget klichefyldt og er egentlig ikke særlig spændende. Dog formår den med de gammeldags virkemidler (musik, mørke, et par jumpcares og det sædvanlige hurtige klip med noget der farer forbi kameraet), at holde et nogenlunde niveau. Der er dog stadig en del klicheer, både i fortællemetoden og i selve historien. Det gør den en smule uinteressant i forhold til andre film i genren.

 

KM


Om skribenten

Kristian Mølgaard

Ansvarshavende redaktør og stifter.