Ju-On – The Grudge

0
Postet 5. marts 2010 af i

Info

 
 
 
 

Det store biografgys i Danmark har uden tvivl været den amerikanske version af japan-gyset The Grudge, på originalsproget Ju-On, som betyder “vrede”. Nu er den japanske version på markedet fra Universals “sidegevinst”, Asian Vision (som byder på mange forskellige film i gyser og action-genren fra Østen). Filmen var ventet med længsel og forventningerne selvsagt meget […]

Rating

Bedømmelse
 
 
 
 
 

/ 5

af Kristian Mølgaard
Hele artiklen

Det store biografgys i Danmark har uden tvivl været den amerikanske version af japan-gyset The Grudge, på originalsproget Ju-On, som betyder “vrede”.
Nu er den japanske version på markedet fra Universals “sidegevinst”, Asian Vision (som byder på mange forskellige film i gyser og action-genren fra Østen). Filmen var ventet med længsel og forventningerne selvsagt meget høje.
Men hvorfor er asiatiske gyserfilm i så høj kurs for tiden og har været det de sidste par år ? Især er det gyserfilm der fænger ind på det vestlige marked og bliver tit og ofte hjemkøbt til amerikanske remake. Måske er svaret at finde i den kulturforskel der er på Asien og den vestlige verden. Japan, f.eks. har en ganske anderledes kultur med andre myter og arketypiske sagn og historier, end vi er vent til. Det er en ganske anden verden og måske er det derfor filmene bliver et hit hos os. Der er ganske enkelt en ganske anderledes fortællerstil, samtidig med, at historierne er så anderledes fra det vi kender fra f.eks. USA. Og måske også derfor USA ynder at lave remakes – uden at der skal være noget galt i det, for øvrigt ! Et ganske almindeligt hus er besat af en ond forbandelse, efter at nogle brutale mord fandt sted for år tilbage. Enhver der går ind i huset, bliver hilst velkommen af denne forbandelse og vil snart dø en frygtindgydende død.
Så enkelt kan det gøres…
Filmen følger et meget lille plot, og det er fortalt på en spændende måde, der gør, at man er nødt til at følge godt med, for at gennemskue handlingen. Og når man skal følge godt med, så virker gysene endnu bedre !!
Virkemidlerne er lydene, kameraets bevægelser og vinkler samt belysningen – udover et blændende godt skuespillerteam og en instruktør, der virkelig forstår at få nakkehårene til at rejse sig (Takashi Shimizu, som også står bag THE RING og tilmed den amerikanske version af The Grudge).
Der er tale om nytænkning indenfor horrorgenren og det siger noget om kvaliteten. I det hele taget er der tale om nytænkning indenfor opbygning af chok-sekvenser. Nogle er bygget op, så man automatisk holder vejret og venter på at få udløst forskrækkelsen og komme videre – og det nytter ikke man er en garvet gyserfreak, der tror man kan modstå alt. Dette er en undtagelse !! Og når en film vitterligt KAN få nakkehårene til at rejse sig, så virker det. Og DET er effektfuldt ! En scene med “væsenet” hængende ud fra væggen og det lille barn siddende på sengekanten, med den sovende pige i midten er……….uforglemmeligt. Uhyggeligt ad Pommern til !!!!!!
Et andet eksempel kan være pigen, der hører skridt på gangen efter sig, men der er ingen. Da hun kommer hjem gemmer hun sig i sengen, under dynen. Hvor føler man sig mest sikker ? Ja, ikke; når man er puttet under dynen hvor alt er som det skal være, trygheden er dejlig og sikker og alt er velkendt. Men ikke her !!!!!!Visse sekvenser er trukket i langdrag, så man nærmest skriger efter Takashi Shimizu, at han skal få det overstået, da virkemidlerne er så skræmmende.
Og hvad er det der gør det skræmmende ? Brugen af ovenstående effekter samtidig med det velkendte, nemlig et lille barn. Vi forventer ikke noget uhygge fra børn, der er så uskyldsrene, så hvad er mere oplagt end at sætte en barnerolle ind i filmen ? Tilsæt en af filmhistoriens mest skræmmende spøgelsesskabninger og få sat en af filmhistoriens mest uhyggelige lyde på og voila: et mesterværk er født ! Du VIL blive bange når du ser denne film, uden tvivl…og det hjælper ikke engang at tage hænderne op for øjnene !!!!
Slutningen på filmen går rent ind – og vi venter spændt på efterfølgeren. DVDen indeholder ikke noget nævneværdigt ekstra – men det gør intet.
Filmen tæller 100%.  

KM

]]>


Om skribenten

Kristian Mølgaard

Ansvarshavende redaktør og stifter.

Ingen kommentarer



Skriv den første kommentar!


Skriv et svar


(krævet)


Show Buttons
Hide Buttons