Cannibal Holocaust

0
Postet 6. marts 2010 af i

Info

 
 
 
 

Italiens glans-periode indenfor zombie – og kannibal-film var 80`erne – og året blev indledt med én af de værste nogensinde lavet. Den gik kun en uge i Milano under premieren, hvorefter den blev konfiskeret og forbudt. Ruggero Deodato kreerede en historie, om et filmhold der tager ind i junglen i Amazonas, for at lave en […]

Rating

Bedømmelse
 
 
 
 
 

/ 5

af Kristian Mølgaard
Hele artiklen

Italiens glans-periode indenfor zombie – og kannibal-film var 80`erne – og året blev indledt med én af de værste nogensinde lavet. Den gik kun en uge i Milano under premieren, hvorefter den blev konfiskeret og forbudt.
Ruggero Deodato kreerede en historie, om et filmhold der tager ind i junglen i Amazonas, for at lave en dokumentar om nogle af verdens sidste kannibaler. Holdet forsvinder og et eftersøgnings-team ledet af Professor Harold Moore (Robert Kerman), finder de efterladte filmruller sammen med resterne af filmfolkene bag. Filmruller tages med til New York og her ses det hele på en storskærm – og vi ser med – hvad der skete med Alan Yates (Gabriel York), hans assistent Faye Daniels (Francesa Ciardi), og kamerafolkene Jack Anders (Perry Pirkanen) og Mark Tomaso (Luca Giorgio Barbareschi). Og det er ikke for sarte sjæle…

Det viser sig, at mange af de grusomheder der begås, er startet og iscenesat af filmholdet selv, for at vække kaos. Yamamomo-stammen bliver udsat for vold, tortur, voldtægt, drab og mordbrand. Junglefolket er ellers passive, men i sidste ende bliver det for meget for dem og hævnen er mere end grusom; faktisk så grusom, at Ruggero Deodato fik problemer med myndighederne i Italien, som troede skuespillerne var blevet dræbt i virkeligheden. Han måtte tilkalde dem for at få skabt ro. Filmen indeholder dog ægte og grusomme drab, nemlig på uskyldige dyr. Deodato har senere undskyldt disse med, at dyrene blev spist af filmholdet og også spises af stammerne i junglen. Det undskylder dog ikke, at drabene ganske sikkert er sat ind i filmen, for afskyens og væmmelsens skyld – for at give chokeffekter. Cannibal Holocaust er lavet i en tidsperiode, hvor det gjaldt om at skræmme og chokere mest muligt og alle kneb var tilladte. Derfor ville en sådan film ikke kunne laves i dag og heldigvis for det.
Cannibal Holocaust viser en sider af menneskeheden, som er ekstreme – stammefolket, f.eks. er ganske virkeligt og deres ritualer og vaner er ligeledes virkelige. I 50`erne forsvandt en polsk ekspedition og i 60`erne en fransk, der alle skulle udforske junglen og stammefolket. Filmholdets ageren repræsenterer desværre en anden side af menneskeheden, nemlig den der ikke godtager andre kulturer på dette niveau. I filmen sørger Deodato for, at det vises godt og grundigt, således vores had til de 4 personer kan vokse – og vi således kan kapere deres død i filmens slutning bedre. Læg mærke til den kontroversielle og omdiskuterede scene, hvor holdet finder en pige spiddet på en stav midt i sumpene, gennem anus og videre ud gennem munden – og læg mærke til deres udnyttelse af situationen. Scenen er omdebatteret og rygterne ville vide, at pigen var dræbt i virkeligheden – om det er stammens seance eller om det var direkte på grund af filmens tilblivelse, var diskuteret. Tricket til effekten var dog ret smart tænkt – og virkningsfuldt. Fakta kan læses i det lille booklet, der medfølger DVDen her – en booklet, som er fyldt med svar på de utallige spørgsmål du måtte sidde tilbage med, når filmen er nogenlunde fordøjet – undskyld udtrykket !
Jeg husker biografplakaterne i den lokale kino og posters afbilledet i aviserne. Jeg så dog først filmen mange år senere på VHS – og den oplevelse kunne jeg godt have været foruden. Og alligevel var den så særegnet og speciel, at den gjorde indtryk. Jeg har altid taget afstand fra drab på dyr, især når det bruges kommercielt, som i denne film. Men ser man bort fra det, så indeholder Cannibal Holocaust så mange filmiske ting, der gør den temmelig uforglemmelig !

Soundtracket alene er med til at indgyde romantisk filmstemning – det ledsages dog af den visuelle side, som bestemt ikke er for alle mennesker. Derfor er soundtracket, hvor smukt Riz Ortolani ellers har lavet det, evigt forbundet med drab, grusomheder og barbariske oplevelser. Visse af de mest grusomme scener er ledsaget af det atmosfæriske lydspor, hvilket er direkte selvmodsigende og virker underligt beroligende; samtidig med at det er dybt foruroligende.
Kannibalfilmene fra Italien er af værste skuffe – tydeligvis inspireret af de skrækkelige Mondo-film fra 60erne, som jeg absolut ikke vil komme nærmere ind på her. Sagen er, at denne film vitterligt ikke er for alle og enhver. Dette er ment som en advarsel og det er ikke tit Trauma Magazine advarer folk mod at stifte bekendtskab med visse film. Denne bør du dog kun se, hvis du på forhånd ved hvad du går ind til. Det nytter ikke du sætter dig til rette med filmen og en pose popcorn i den tro, at du nu skal “underholdes af en gyser”, for det er ikke de ikke. Gysene er virkelige – gysene er realistiske, men dette er bestemt ikke en gyserfilm.
Drabene på dyr er mig tilbøjelig til at forkaste filmen. Jeg tager på det kraftigste afstand fra det. Trauma går ind for dyrevelfærd, se blot bannerannoncerne på nogle af vore sider. På det punkt er jeg klar til at give filmen nul point. Alligevel vælger jeg at “klippe dyrescenerne ud” og give den karakter herefter. Ganske enkelt fordi filmen er så speciel og trods drabene fyldt med atmosfære. En grusom atmosfære, vel at mærke. Et dilemma for en dyreelsker at anmelde en film som CANNIBAL HOLOCAUST, som også byder på grusomme abortseancer, voldtægt, primitive menneskesyn, partering af mennesker, indvolde, blod, død – alt sammen i den smukke natur omkring Colombia. En natur, som ikke kun er beboet af de indfødte, den dag i dag, men også af millioner af ubehagelig og giftige dyr.

DVDen er, foruden pakket med den interessante booklet, med originale trailers, still-galleri og andet. Vigtigst er dog den knivskarpe digitalisering af billed – samt lydsiden. Jeg har filmen på VHS fra Holland, men intet overgår kvaliteten, som den her præsenteres. Endda i flot, flot widescreen, ultrabit-format som gør at billedkvaliteten optimeres mest muligt.
Se filmen som et stykke filmhistorie, som det absolut ikke laves mere. Den er unik og er vel nok, trods alt, kannibalfilmen over dem alle. Alle andre er efterligninger ! Blair Witch-folkenes tydelige inspirationskilde…
Advarslen er dog at tage sig i agt for ! Filmen er absolut uklippet – den længste udgave i verden ! Desuden går der rygter om en efterfølger, der er ved at blive lavet i Amazonas-junglen. KM

]]>


Om skribenten

Kristian Mølgaard

Ansvarshavende redaktør og stifter.

Ingen kommentarer



Skriv den første kommentar!


Skriv et svar


(krævet)


Show Buttons
Hide Buttons