Rating

Bedømmelse

3/ 5

af Daniel Henriksen
Hele artiklen
Anmeldelsen kan virke afslørende!

Vampyrer og mennesker har lært at leve i tålt synergi i en verden der er fyldt med Rotters. Der er få vampyrer tilbage og de lever i små samfund i enklaver i større byer rundt omkring i verden. De er hurtige og stærkere end menneskene og svære at dræbe med andet end dagslys. Liv tabes da vampyrer redder Robert Compton i en hemmelighedsfuld mission. Han er vigtig, men ingen ved rigtigt hvorfor – indtil de får af vide at Compton er skaberen af Revenant Virusset. Det fortælles også at Compton har skabelonen til en vaccine og at den er i et militærkompleks udenfor Gettysburg. Det besluttes at det er til fælles bedste at få skabt vaccinen og fra begge hold drages samlet mod Site R.

Zombierne blev skabt af Revenant Virusset, der oprindeligt blev opfundet til at gendanne rigtigt væv hos skadede militærfolk. R virusset var effektivt, men skabte Rotters – zombier. Vampyrerne stjal virusset og slap det løs med katastrofale følger. Tanken var at menneskene skulle lade vampyrerne i fred og bruge tiden på at jagte og udradere hinanden. Herefter kunne vampyrerne regere.

Det er en farefuld færd som ikke alle overlever og målet overrasker med sin grufuldhed og i komplekset udspilles begyndelsen på enden, da komplikationerne mellem menneske og vampyr udfordres og interne stridigheder og intriger opstår .. for der ligger meget had begravet mellem de to arter og det er svært at holde begravet. Samtidigt har flere af dem bagtanker med udflugten. Det bliver en meget hektisk afslutning.

‘Rotter World’ gør ikke noget voldsomt stort væsen af sig. Den forsøger ikke at være ikonisk eller trendsættende, men lever ganske fornuftigt i dens eget univers. Den er historisk velfunderet og spændende og hårdkogt og splattet for effektens skyld og ret erotisk for en bog i denne genre. Det er tydeligt at den lever sit liv i hændelserne i Site R, for det er her bogen rigtigt udvikler sig. Der ligger meget underforstået i gnidningerne mellem menneske og vampyr. Jeg kunne dog ønske mig endnu mere historik, for jeg føler vrede og afmagt i de kyniske handlinger, men det er overfor selve handlingen og ikke personen det rammer. Jeg kunne godt tænke mig mere indsigt i hovedpersonerne eller mere fokus på enkelte af dem, så de bliver mere levende i bogen. Det samme gælder vampyrerne, for der er mange referencer til dem, men kun relativt få scener med deres vampyr-jeg. Jeg synes ikke de træder i karakter, men virker mere som biroller i plottet. Zombierne er meget tydelige og detaljerede og deres død lige så, dér er bogen meget brutal og visuel.

‘Rotter World’ er en af de få bøger, det faktisk kunne gavne at være længere – en historisk første del og en actionfyldt anden del – og det er jo ikke helt ringe, at bede en bog om at være længere.

Men bed dog Amazon om et uddrag her.

Om skribenten